piątek, 1 lutego 2013

Alfa Romeo B.A.T. 5! Alfa Romeo we współpracy z firmą Bertone podjęła się stworzenia auta o jak najniższym oporze powietrza, który przy niewielkiej mocy i masie pozwalałby przekraczać w tamtych czasach prędkość 200 km/h. W ramach programu Berlinetta Aerodinamica Tecnica studio  Bertone, zaprojektowało aż pięć modeli. Efektem prac był koncept B.A.T. 5, pokazany w 1953 na salonie samochodowym w Turynie, jest to Batmobile, ale powstało wiele lat wcześniej niż sam film. Włosi nie mieli pojęcia o tym, że nazwa B.A.T. znaczy nietoperz. A dzięki mega, skrzydlatemu nadwoziu B.A.T. 5 dało radę złamać surowe zasady aerodynamiki. Czołowe opory minimalizowała wielka paszcza, boczne szyby pochylono pod kątem 45 stopni, natomiast dzieloną tylną szybę wyprofilowano na odwrócony kadłub łodzi. Wszystkie koła zabudowano, a w bocznych panelach auta i zawiniętych na tyle skrzydłach wycięto niewielkie otwory, dzięki czemu opór był mniejszy. Nawet reflektory były chowane. Dzięki tym ulepszeniom udało się stworzyć samochód o współczynniku oporu powietrza sięgającym zaledwie 0,23. Z obecnych aut najbliżej B.A.T. 5 jest Nissan GT-R. W jego przypadku wynik ten wynosi 0,27. Widać, że BAT jest zaawansowana jak na 60 latkę. Nasza staruszka była zbudowana na podzespołach z Alfy Romeo 1900 Super Sprint z silnikiem włącznie. Czterocylindrowa, rzędowa jednostka 1,9 rozwijała moc 100 koni mechanicznych. Powodowało to, że te 1100 kilogramowe coupe rozpędzało się do 200 km/h. Przypominam, że zwykła 1900 Super Sprint rozpędzała się do 170 km/h. BAT palił też o 50% mniej niż zwykła Super Sprint. Nadwozie całe jest ze stali,  przednia maska i pokrywa bagażnika jest z aluminium.Gdy wchodzimy do wnętrza to możemy przesunąć  kolumnę kierownicy i wygodnie wsiąść. Jest to ultra-zaawansowany projekt, tylko szkoda, że nie powstał model produkcyjny. Doświadczenie wykorzystano w innych modelach. Szkoda, że tak ambitne projekty najczęściej kończą się na konceptach...






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz